kalau rasa menarik like,tiada paksaan

sapa yang sudi ikut la

Khamis, 17 Jun 2010

SEKSAAN DI AKHIRAT AKIBAT MENINGGALKAN SOLAT

Akhirat merupakan tempat destinasi terakhir dalam perjalanan kehidupan manusia ketika telah sampai tiba masanya kiamat..Allah mengarahkan kepada melaikat israfil untuk meniupkan sangkakala yang menjadi berakhirnya kehidupan dunia dan bermulanya kehidupan akhirat ketika manusia dalam keadaan kebingungan khususnya mereka yang tidak mempunyai bekal yang mencukupi.
Bekal untuk kehidupan akhirat bukanlah harta ,makanan atau apa apa pangkat tetapi yang menjadi bekal di akhirat adalah amal perbuatan manusia yang paling utama ialah solat sebagaimana sabda rasulullah SAW yang bermaksud “ amal petama yang dihisab adalah solat jika solatnya baik maka baiklah segala amalannya,sebaliknya sekiranya solatnya tidak baik maka maka amalannya dikira tidak baik.
Orang yang mengabaikan solat dianggap kelak diakhirat dikatakan didalam hadith di atas bahawa dalam proses hisab maka amal orang tersebut terasa berat ertinya pertama kali dihisab adalah solat jika mal solatnya buruk maka akan berpengaruh terhadap amalnya yang lain selanjutnya ia akandimurkai oleh Allah dan pasti akan dimasukkan ke dalam neraka.
Kelak setelah tiupan pertama ditiup maka terjadilah kepanikan lua biasa yang dirasakan seluruh makhluk lalu tiupan kedua seluruh makhluk menjadi binasa dan tiupan ketiga seluruh manusia akan dibangkitkan semula dari kubur.
Ketika itu semuanya dalam keadaan telanjang bulat menuju tuhannya ,mereka terdiri daripada manusia ,jin dan dan sebagainya ketika berkumpul maka turunlah para malaikat sebanyak penghuni dunia mereka berbaris rapi.
“adakah diantara kalian membawa perintah hisab?tanya para malaikat
“tidak ada”jawab mereka
Kemudian turunlah penghuni langit kedua dan menyusun barisan rapi disusuli pula penghuni langit ketiga samapai penghuni langit ketujuh mereka semua melingkungi tempat tanah berpijak.
Wahai sekalian jin dan manusia ke peringatkan bahawa yang ditulis di lembaran hanyalah amalmu barangsiapa melihat kebajikan didalamnya panjatkanlah kesyukuran kepada Allah jika bukan itu janganlah menyalahkan yang lain kecuali menyalahkan dirimu sendiri demekian seru Allah kepada makhluk yang berhimpun.
Kemudian keluarlah haiwan yang bertubuh panjang berkulit kelat, menakutkan ia keluar dari neraka jahannam.
Firman ALLAH.
                        •   •                 
"Bukankah Aku telah perintahkan kamu Wahai anak-anak Adam, supaya kamu jangan menyembah Syaitan? Sesungguhnya ia musuh Yang nyata terhadap kamu!. "Dan (aku perintahkan): hendaklah kamu menyembahKu; Inilah jalan Yang lurus. "Dan Sesungguhnya Syaitan itu telah menyesatkan golongan Yang ramai di antara kamu; (setelah kamu mengetahui akibat mereka) maka tidakkah sepatutnya kamu berfikir dan insaf? "Yang kamu saksikan sekarang ialah neraka Jahannam, Yang kamu selalu diancam memasukinya (kalau kamu tidak taatkan perintah Allah). "Rasalah kamu bakarannya pada hari ini, disebabkan perbuatan kufur Yang kamu telah lakukan!


Ketika pengadilan Allah ,iaitu yamul hisab setiap orang tegak berdiri terus menerus menunggu giliran setelah amal pahalanya ditimbang mereka juga diminta bertanggungjawab tentang umur jasmani ilmu dan harta yang pernah dimiliki selama di dunia akakn ditanya untuk apakah usianya dihabeskan utuk apakah jasmaninya ,untuk apakah hartanya yang dikurniakan kepadanya dan bagaimana memanfaatkan ilmunya .
Sebuah hadith dari A li RA bahawa Rasulullah SAW bersabda
“sesungguhnya amal seseorang yang pertama akan ditanya diakhirat nanti ialah adalah solatnya jika solatnya diterima maka amalnya yang lain juga diterima ,dan jika solatnya ditolak maka amalnya yang lain akan ditolak
Oleh kerana itu jika seseorang meremehkan solat ketika semasa hidupnya maka ia akan mengalami banyak hambatan jiak amal solatnya diragukan maka tentu amalnya amalnya yang lain akan diproses dengan sangat teliti sehingga tentu tidak akan terlintas dari seksa.
Hiruk pikuk dan kenyataan dia akhirat sungguh sangat menakutkan ,suatu ketika rasulullah SAW pernah bercerita
“pada hari kiamat manusia dikumpulkan dalam keadaan bertelanjang seperti bayi yang baru dilahirkan dari kandunagn ibunya”

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...